سبک جاپاندی یا جپندی

Japandi

سبک جپندی ترکیبی از طراحی داخلی ژاپنی و طراحی داخلی اسکاندیناوی می‌باشد.

ترکیب این دو طرح با یکدیگر باعث ایجاد سبک جدیدی از طراحی داخلی مدرن به نام جپندی می‌شود که کارایی طراحی اسکاندیناوی و مینیمال یا سادگی دکوراسیون ژاپنی را در خود جای داده است.هدف اصلی در سبک جپندی برقراری ارتباط با طبیعت، سادگی و هنر و ایجاد امنیت و آرامش برای مخاطب در محیط است.

تاریخچه سبک جپندی

تاریخچه سبک طراحی جپندی به زمان خیلی زیادی نمی‌رسد و تقریبا مربوط به دوره کرونا به بعد می باشد این سبک یکی از سبک‌های نوظهور در طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ها است که البته درهمین مدت کم به دلیل تاثیر گذاری بسیار زیاد به شدت مورد توجه قرار گرفته و کاربران زیادی به دنبال به کار گیری از آن هستند.

 

چگونه سبک های ژاپنی و اسکاندیناوی با هم کار می کنند؟

اگر با طراحی اسکاندیناوی آشنا باشید ، مطمئناً با مفهوم Hygge)) که ایجاد فضایی راحت و دنج است نیزآشنا هستید به همین دلیل سبک اسکاندیناوی طی چند سال گذشته محبوبیت فزاینده ای در ایالات متحده پیدا کرده است. زیرا خانه باید مکانی امن  و سرشلر از آرامش برای کاربر باشد .

حال، این مفهوم را با مفهوم دکوراسیون ژاپنیwabi-sabi) ) که به معنی زیبایی در نقص است ، ادغام کنید ، یک ترکیب هماهنگ دقیقا معنی سبکJapandi  است. سبک های طراحی ژاپنی و اسکاندیناوی به خوبی در کنار هم کار می کنند زیرا ریشه در سادگی و راحتی دارند. زیبایی شناسی مشترک این دو با هم سبکی هم راحت ایجاد میکنند.

بله درست است شاید این دو رویکرد با هم در اختلاف باشند ولی اختلافات آنها در واقع مکمل یکدیگرند.

در سبک جپندی بیشتر چه متریال هایی مورد توجه هستند؟

در این سبک بیشتر از متریال های طبیعی ، دوستدار طبیعت و بازگشت پذیر نطیر:چوب ، پنبه ، بتن و … استفاده میگردد.

 

مشخصه مهم معماری در  سبک جپندی چیست؟

 این سبک بر خطوط تمیز ، صاف ،اشکال هندسی و فضاهای باز تمرکز دارد.

 

نورپردازی در سبک اسکاندیناوی به چه صورت هست؟

از آنجایی که هدف اصلی در این سبک ایجاد و القای احساس آرامش می باشد و نور و  روشنایی  از عوامل القا کننده این حس می باشند باید  فضا در این سبک را با نوری ملایم روشن کرد. همچنین برای نور پردازی در این سبک می توان از لوستر، آباژور، نورهای تأکیدی وترک ، نفطه ای و … نیز استفاده کرد.

در سبک جپندی از چه نوع مبلمانی استفاده می شود؟

در این سبک از مبلمان راحتی و مینیمال که چوب در آن به صورت ویژه ای نمایان است و از کیفیت ساخت و طراحی بالایی برخوردار است مورد استفاده قرار می گیرد.برای جنس چهارچوب مبلمان میتوان ازخیزران ، حصیر، نیشکر، چوب (گردو، بلوط، ساج) ، بامبو استفاده کرد که استفاده از این متریال ها باعث می‌شود تا مبلمان ارتباط بسیار نزدیکی با طبیعت داشته باشد. برای پارچه مورد استفاده در مبلمان نیز می‌توانید از موادی مانند:کتان ارگانیک ، پنبه ارگانیک برس خورده و مخمل استفاده کرد.

همچنین برای محصولات دکوری نیز می‌توانید از مواردی مانند: خاک رس ، شیشه ، بتن ، چوب و گیاهان کمک بگیرید.

 

چه رنگ هایی در سبک جپندی کاربرد دارند؟

پالت رنگی استفاده شده در این سبک طراحی، رنگ های آرامش بخش و ملایم هستند. رنگ‌های خاموش و خنثی نیز به عنوان رنگ اصلی در این روش استفاده می‌شوند. رنگ های دیگر نیز به طور هوشمندانه با این رنگ ها تکمیل می شوند.

 

چه نوع پرده هایی در این سبک کارایی دارند؟

در این سبک به علت مهم بودن به کارگیری از نور طبیعی در فضا نمیتوان از پرده هایی با جنس ضخیم استفاده کرد بنابراین یا از پرده استفاده نمی شود یا از پرده هایی که جنس نازک و لطیف تری دارند مثل حریر و کتان پنپه استفاده می شود.

برخی از مهم‌ترین  ویژگی های طراحی داخلی به سبک جپندی عبارت هستند از:

  • با توجه به استفاده از متریال های طبیعی و دوستدار طبیعت ،این سبک به سبک دکوراسیون سبز و پایدار تبدیل شده است.
  • استفاده از نور طبیعی.
  • استفاده از گیاهان سبز.
  • استفاده از متریال و موادی است که جزئی از طبیعت باشند و دوباره به چرخه ی طبیعت باز گردند مثل انواع چوبها، حصیر و بامبو.
  • استفاده از پارچه هایی با رنگ و بافت های طبیعی و به دور از رنگ های مصنوعی و الیاف مصنوعی ماننده :کتان ارگانیک، پنبه ارگانیک برس خورده و مخمل.
  • استفاده از هنرهای دستی .
  • استفاده ازترکیب عناصر تزئینی طبیعی مثل چوب و چوب پنبه و بامبو.
  • بر طرح های مینیمالی تاکید دارد.
  • عدم وجود زرق و برق.
  • به هم ریختگی در این سبک هیچ جایی ندارد.
  • ایجاد کانون توجه با استفاده از تضاد میان چوب و بتن و یا با دیوارهای سفید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *